loading...
دلبرانه
تارا بازدید : 11 شنبه 20 مهر 1392 نظرات (0)

همزمانی بازگشایی مدارس و شروع فصول سرد سال به طور معمول باعث شیوع بیشتر بیماری‌های تنفسی و به ویژه آنفلوانزا می‌شود.

از آنجا که یکی از عوامل مهم شیوع این بیماری تجمع افراد در زیر یک سقف می باشد و این امر در کلاس‌های درس بطور طبیعی رخ میدهد، لازم است برخی اقدامات پیشگیرانه و کنترلی در جهت جلوگیری از انتقال بیماری در مدارس و همچنین جلوگیری از ایجاد خلل در برنامه عادی کار دانش آموزان در مدارس، انجام شود.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در همین راستا توصیه کرد مسئولین مدارس ضمن توجیه دانش آموزان درعدم استفاده از وسايل شخصي يكديگر و همراه داشتن دستمال و استفاده صحيح از آن در هنگام سرفه و عطسه، نسبت به سازماندهي دانش‌آموزان در تيم هاي بهداشتياران و تقويت سيستم خودکنترلي دانش آموزي مدارس، وهمچنین انجام غربالگري روزانه قبل از ورود دانش آموزان به مدرسه و منع دانش آموزان وکارکنان دارای علایم سرماخوردگي از حضور در کلاس درس و محيط آموزشگاه و ارجاع آنها به مراکز بهداشتي  درماني اقدام کنند.

از طرفی والدین نیز در صورت مشاهده علایم بیماریهای واگیردار در فرزندشان از فرستادن وی به مدرسه تا  حصول سلامتي و تندرستي کامل و عدم وجود خطر واگيردار براي سايرين (رعايت مدت زمان سير بهبودي و واگيرداري بيماري) خودداری نمایند.

یکی از مهمترین راههای پیشگیری از همه گیری بیماریهای تنفسی ،برقراري سيستم تهويه مناسب درکلاسها چه ازطریق نصب دستگاه وچه از راه باز گذاشتن پنجره ها است.چنانچه نصب تهویه مناسب امکان پذیر نبود بایستی در طول شبانه روز چندین نوبت پنجره ودرب کلاسها باز گذاشته شود تا دانش آموزان از هوای تمیز وتازه استنشاق کنند. البته درکنار این مسئله ، تأمين  صابون مايع و مواد ضدعفوني کننده ونظارت و مراقبت جدي بر بهداشت فردي و جمعي دانش آموزان و محيط مدرسه (کلاسها ،سرویسهای بهداشتی و...) نقش موثری درابتلا به بیماریها وگسترش آنها خواهد داشت.

همچنین برای پیشگیری از بیماریهای انگلی روده ای از جمله وبا لازم است ازسلامت آب آشامیدنی اطمینان حاصل کرد وعلاوه بر آن از ارایه مواد غذایی غیربهداشتی و ناسالم در بوفه های مدارس جلوگیری شود. توصیه میشود والدین محترم، لقمه هاي سالم مواد غذايي را در منزل تهيه نموده و با پوشش پلاستيكي در كيف فرزندانشان برای استفاده قرار دهند و به فرزندان  خود توصيه كنند كه به هيچ وجه مواد غذايي كه توسط دوره گردان اطراف مدرسه به فروش می رسد را خریداری نکنند.

با توجه به این که سهم میان وعده ها در تأمین انرژی و مواد مغذی ضروری، به ویژه برای دانش آموزان حایز اهمیت است با این حال، بسیاری از آنها در این وعده ها، خوراکی ها و مواد غذایی را می خورند که حاوی انرژی بالا و مواد مغذی پایین هستند و بخش عمده ای از میان وعده ها را چربی و مواد قندی ساده تشکیل می دهد. این نوع خوراکی ها باعث ایجاد یک حس سیری کاذب درکودکان شده، بدون اینکه نیازهای تغذیه ای لازم را تأمین کنند و در صورتی که در زمان های نامناسب در طی روز مصرف شوند، علاوه بر این که اشتهای کودکان را برای خوردن وعده های اصلی ( که از نظر تغذیه ای کامل تر هستند) از بین می برند به مرور زمان باعث ایجاد کمبودهای تغذیه ای در آنها شده و به خاطر داشتن انرژی زیاد، سبب تجمع انرژی در بدن و به دنبال آن بروز مشکل اضافه وزن و چاقی در کودکان می شوند.

میان وعده مناسب برای دانش آموزان در مدرسه و یا خانه باید شامل مواد غذایی و خوراکی هایی باشد که جزو گروه های اصلی غذایی هستند.

چند نمونه از انواع میان وعده های مفید و مغذی برای دانش آموزان عبارت اند از:

·         میوه های تازه ی فصل مثل سیب ، پرتقال ، نارنگی ، موز و...

·         میوه های خشک مثل کشمش، خرمای  خشک، توت خشک، انجیر خشک، انواع برگه ها و ...

·         انواع مغزها مثل گردو، بادام، پسته شامی ( بدلیل ضد استرس بودن )و ... که حاوی پروتئین گیاهی مرغوب و چربی مفید هستند و همچنین میزانی از ویتامین ها و املاح معدنی را دارا می باشند.

·         شیر که می تواند به همراه بیسکویت های ساده و یا کیک های ساده ی خانگی میل شود.

·         انواع بیسکویت (مثل بیسکویت های سبوس دار و بیسکوییت های کنجدی)، ویفر، کیک ، به علت فیبر بالا و کلوچه نیز در گروه نان و غلات قرار دارند و اگر كودكان و دانش آموزان بصورت میان وعده مصرف نمايند بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه را تأمین میكنند.( بیسکویت های کرم دار جزو مواد غذایی غیر مجاز می باشند.)

·         انواع ساندویچ های  نان و پنير و گردو-  نان و تخم مرغ آبپز  و گوجه فرنگی- نان و پنير و خيار - نان و پنير و گوجه فرنگي - نان و كره و عسل -  نان و خرما و گردو – نان و خرما و پنیر

برای حفظ سلامت جسمانی کودکان، بهتراست برای حمل دفاتر وکتب ازکیف های پشت کولی استفاده شود و درهرحال وزن کوله و وسایلی که دانش آموز درطول روزحمل می کنند از 10 درصد وزن بدن بیش تر نباشد.علاوه برآن به منظور حفظ سلامت پاها از کفش مناسب سن و فصل استفاده شود.

درنهایت همه مسائلی که متضمن تامین سلامت دانش آموزان است از قبیل ایمنی سیستم برق از جمله کلید و پریزها، گاز، وسایل گرمایشی و سرمایشی، نرده های حفاظ پنجره ها و پلکان ها، رعایت فاصله مناسب براي نشستن بچه ها نسبت به تخته سیاه یا توجه به قدرت دید اطفال و نواقص احتمالی چشمی که دارند، مناسب بودن صندلی هاي کلاس از نظر ساخت و طرز نشستن دانش آموزان، نصب علامت هشدار در محلهای خطرناک نظیر ترانس برق ،پله ها و سطوح لیز بایستی مد نظر مسئولان مدارس قرار داشته باشد تا ان‌شاا... سال تحصیلی برای دانش آموزان عزیز با موفقیت وسلامت سپری شود. دراین راستا کلیه مراکز بهداشتی درمانی وخانه های بهداشت سراسر استان نیز در کنار واحدهای آموزشی تمام تلاش خود را برای تامین بهداشت وسلامت آینده سازان کشور اسلامیمان به کار خواهند گرفت.

منبع :


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 114
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 35
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 38
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 42
  • بازدید ماه : 128
  • بازدید سال : 477
  • بازدید کلی : 3,971